Geschiedenis

Toen eind jaren 1930 de nieuwe wijk Blijdorp werd aangelegd, werd ook de kerk van Albertus de Grote gebouwd, in eerste instantie als "bijkerk" van de O.L.V. van de Rozenkrans aan de Provenierssingel. Door het bombardement in mei 1940 maakte de wijk een "vliegende start" en kon de kerk al snel als zelfstandige parochie functioneren. Het gebouw werd in 1940 ingewijd. De kerk is lange tijd een Dominicaner parochie geweest, tot begin 2000.

De kerk van O.L.V. van de Rozenkrans, ook bekend als de Provenierskerk werd in 1899 ingewijd. Het was een neogotische kerk, ontworpen door Margry. De kerk lag buiten de brandgrens van het bombardement en werd gespaard. In 1975 echter werd het gebouw aan de eredienst onttrokken en gesloopt.

Beide parochies werden samengevoegd tot de parochie van O.L.V. van de Rozenkrans & Albertus de Grote, vaak ook Blijdorpkerk genoemd.

In 2019 werd het gebouw overgedragen aan het Bisdom Rotterdam en werd vanaf toen ook gebruikt door de Portugeestalige parochie Nossa Senhora da Paz (O.L.V. van de Vrede)
Naar de Facebookpagina van de Nossa Senhora da Paz

H. Albertus de Grote