Geschiedenis

De locatie Franciscus en Clara was nog een jonge parochie, toen zij in 2014 opging in de Johannesparochie.
In 2008 waren drie parochies gefuseerd tot de Franciscus en Clara parochie. Veel van deze parochies waren ook weer fusieparochies uit het verleden. De drie parochies waren: de Hildegardis, de H. Familie en de Allerheiligste Verlosser & Barbara.
Al met al een complex stukje Roomse historie uit het Centrum, Oude Noorden en Crooswijk.
We lopen de stamboom van de locatie af.

De kerk is ook in gebruik door de Spaanstalige parochie van de Sagrada Familia.
Naar de facebookpagina van de Sagrada Familia

H. Familie

Aan de Bergsingel staat het gebouw van de H. Familiekerk. De parochie werd opgericht in 1915. Enige tijd stond er een noodkerk, maar uiteindelijk werd in 1025 het huidige gebouw gebouwd, ontworpen door architect Jos Cuypers en zijn zoon Pierre. In 1982 werd te kerk te groot en werd een gedeelte afgeschermd als buurthuis. Na de onttrekking aan de eredienst in 2007 werd er het gebouw Het Familiehuis geopend met o.a. een kinderdagcentrum en een kinderzorg kliniek. Het markante orgel werd behouden en verhuisde naar de Laurenskerk.

H.H. Verlosser en Barbara

in 1968 werd de parochie opgericht. Er werd gekerkt in een modern gebouw aan de Crooswijksesingel. Door het dalend aantal kerkgangers was er genoeg ruimte en waren de gebouwen van de grote voorgangers niet langer nodig. In 2014 werd het gebouw verkocht en er zal nieuwbouw verschijnen.
De kerk van de H. Verlosser staat aan de Goudse Rijweg. Vroeger lag de kerk aan de Veemarkt en had ook doordeweeks op marktdagen veel aanloop van boeren uit de omgeving, die met hun vee naar Rotterdam kwamen. De kerk werd in 1882 gebouwd door de Paters Redemptoristen. Oorspronkelijk was het dan ook geen parochiekerk. Na de oorlog werd het gebouw gebruikt door de gelovigen van de gebombardeerde kerken in het centrum. In 1978 werd het gebouw aan de eredienst onttrokken. Omdat het een rijksmonument was, mocht er niet worden gesloopt en kwamen er appartementen in het gebouw.
De kerk van de H. Barbara werd gebouwd in de jaren 1922 voor de snelgroeiende arbeidersbevolking van Crooswijk. Nadat er vanaf 1906 in een houten noodkerk werd gevierd, bouwde men de kerk in neoromaanse en neobyzantijnse stijl, ontworpen door Jos Margry. Het was een van de grootste kerken in het bisdom. Na de Tweede Wereldoorlog liep het aantal kerkgangers snel terug, zodat de kerk in 1974 aan de eredienst werd onttrokken en in 1977 gesloopt.

H.H. Verlosser en Barbara

Allerheiligste Verlosser

H. Barbara

H.H. Hildegardis en Antonius

De naam van deze parochie is ontleend aan de twee parochies, waar deze parochie uit was samengevoegd. De parochie bestond als zelfstandige parochie tussen 1970 en 2008. De parochie gebruikte de kerk van de H. Hildegardis als hoofdkerk; lange tijd werd er ook nog gevierd in het voormalig parochiehuis van de H.H. Antonius en Rosalia aan de Noordsingel.
Voor deze fusie had de H. Hildegardis tussen 1890 en 1969 gefungeerd als zelfstandige parochie. Volgens een legende zou Hildegard von Bingen al in de Middeleeuwen vereerd zijn geweest in het gebied van Hillegersberg. Reden voor bouwpastoor Hammer om de kerk naar haar te vernoemen. Rondom de kerk werden nog andere gebouwen neergezet ten behoeve van de Rooms-Katholieken in, wat nu het Oude Noorden van Rotterdam is, maar destijds het zuiden van het nog zelfstandige Hillegersberg. In de kerk zijn relikwieën van Hildegard von Bingen aanwezig, die op het Hildegardisfeest in processie de kerk worden ingedragen.

Altaar met relieken Hildegardiskerk

In 1954 werd aan de Hofdijk, ter hoogte van het huidig gemeentearchief de kerk van de H.H. Antonius van Padua en Rosalia gebouwd. De kerk stond algemeen bekend onder de naam Bosjeskerk. Deze kerk kwam in de plaats van de in mei 1940 verwoeste kerken van de H. Anotonius en de H. Rosalia. De kerk stond onder de orde van de Paters Franciscanen. Door het teruglopend aantal kerkbezoekers werd de kerk al weer in 1969 aan de eredienst ontrokken en gesloopt.
De kerk van de H. Antonius van Padua, ook bekend als Bosjeskerk was een neogotische kerk aan de rand van de Goudsesingel, De kerk was het eerste project van architect Evert Margry, een leerling van Pierre Cuypers. De kerk werd gewijd in 1895, maar de parochie werd opgericht in 1874. Tijdens het bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940 werd de kerk volledig verwoest.
De H. Rosaliakerk lag aan de Leeuwenstraat en stond daarom ook wel bekend als de Leuwenstraatse kerk. De kerk werd in 1777 gebouwd op de plek waar vanaf 1642 en kapel van het vroegere Sint Agathaklooster lag. Architect Jan Giudici bouwde de kerk als een schuilkerk met als voorbeeld de hofkapel uit Versailles. De kerk had een prachtig barok interieur. Ook deze kerk werd bij het bombardement van 14 mei 1940 volledig verwoest.

H.H. Antonius van Padua en Rosalia

H. Antonius van Padua of Bosjeskerk